Tandsteen-verwijderen
Tandsteen
Laat het professioneel verwijderen. Tandsteen is een harde, verkalkte laag op tanden en kiezen en ontstaat uit tandplak. Dat is een zacht en kleverig, wit-gelig laagje van bacteriën, eiwitten uit het speeksel en etensresten op de tanden en kiezen. Tandplak dat je door poetsen en ragen en stoken niet verwijdert, verkalk binnen 24 tot 48 uur tot tandsteen. En tandsteen kun je zelf niet met poetsen verwijderen. Hier heb je een professioneel voor nodig.

Tandsteen draagt bij aan bloedend tandvlees. Een bloedende tandvlees is een teken van tandvleesontsteking (gingivitis). Omdat tandsteen ontstaat uit tandplak en zich op het tandsteen makkelijk weer een laagje tandplak vormt (doordat tandsteen ruw is), is het belangrijk om het tandsteen zorgvuldig te laten verwijderen. De grootse veroorzakers van tandsteenproblemen zijn immers de bacteriën uit de tandplak.

Tandsteen kun je op verschillende manieren verwijderen. Bijvoorbeeld met haakjes maar ook met een ultrasoon-apparaat waarmee het tandsteen doortrillingen word verwijderd. Nadat de mondhygiënist het tandsteen heeft verwijderd, worden de tanden en kiezen vaan nog even gepolijst. Hiermee word het tandoppervlak helemaal glad gemaakt, de laatste restjes tandplak verwijderd en eventuele verkleuringen van het tandoppervlakte weggehaald. Ook polijsten kan op verschillende manieren. De meest gebruikte manier is met een borsteltje of cupje en polijstpasta. Steeds vaker gebruikt de mondhygienist hiervoor ook de airflow. Dit apparaat polijst de tanden en kiezen met een combinatie van water, lucht en een speciaal peoder. Als al het tandsteen is verwijderd, is het belangrijk ervoor te zorgen dat het niet weer terugkomt. Hiervoor is goede mondverzorging nodig.