Mondonderzoek
Mondonderzoek een stap naar goede gebitsverzorging
Eén of twee keer per jaar wordt er een periodiek mondonderzoek gedaan. Tijdens deze onderzoek controleert de tandarts of de mondhygiëniste uw mond op afwijkingen van de harde tandweefsels zoals gebitsslijtage of gaatjes. Er word ook of uw vullingen nog goed aansluiten, ook worden zachte tandweefsels zoals tong, tandvlees en slijmvliezen gecontroleerd. Volgens de Dutch Parodontal Score index wordt uw tandvlees gemeten, indien er weinig tandsteen of tandplak aanwezig is zal dit op uw controleafspraak verwijderen. Wij kunnen ook gebitsbeschermende middelen aanbrengen bij gevoelige tanden en uw gebit polijsten, wanneer de gebitsreiniging meer tijd in beslag gaat nemen en bij u een ongunstige DPSi-score is gemeten, zal een nieuwe afspraak worden gemaakt met de mondhygiëniste.  Op deze manier kunnen wij eventuele gebitsproblemen vroegtijdig ontdekken en verhelpen. Jammer genoeg bezoeken sommigen de mondhygiëniste alleen bij pijnklachten. Het is goed om te weten dat tandbederf en tandvleesontstekingen langdurig klachten kunnen verlopen, maar veel schade kunnen veroorzaken en uiteindelijk tot hoge kosten en veel pijn kunnen leiden. Voorkomen is beter en goedkoper dan genezen. Het is aangeraden om regelmatig uw mond en ook die van uw kinderen te laten controleren en daardoor tijdig problemen opsporen en behandelen, dat is goedkoper dan controles uit te stellen en een dure behandeling te moeten ondergaan.